Küresel Doğan İşletmelerin Uluslararasılaşma Sürecine Etki Eden Girişimcilik Yönelimi Boyutları ve Girişimci Özellikleri
Abstract
Uluslararası ticaret ve uluslararası girişimciliğin ortak konusu olan küresel doğan işletmeler (KDİ), geleneksel uluslararasılaşma modellerinin aksine hızlı ve ivmeli uluslararasılaşmaktadır. Bu makalede, Türk KDİ'lerin uluslararasılaşma sürecine etki eden faktörler incelenmektedir. KDİ'ler ilgili araştırmalar; KDİ'lerin kuruluşuna endüstrinin, küreselleşmenin, şebekelerin ve girişimcinin etki ettiğini belirtmektedir. Karar verici ve uluslararasılaşmanın başlatıcı unsuru olması nedeniyle, girişimci uluslararasılaşma sürecine etki eden en önemli faktördür. Özellikle, KDİ'lerin girişimcilerinin sahip olduğu girişimcilik yönelimi (GY) sayesinde, KDİ'ler çok daha hızlı uluslararasılaşmaktadır. Dolayısıyla, KDİ girişimcisinin GY'nin üç unsurunu taşıması, bir diğer ifade ile risk alması, proaktif ve yenilikçi olması, KDİ'yi rekabette üst konuma taşımakta ve uluslararası arenada var olmasını sağlamaktadır. Bu nedenle, çalışmada KDİ'lerin uluslararasılaşmasına etki eden GY boyutları ve girişimci özellikleri araştırılmaktadır. 6 KDİ'de kalitatif araştırma yapılmıştır. Yüzyüze görüşmelerde katılımcılardan elde edilen veriler kodlanarak analiz edilmiş ve girişimcilerin sahip oldukları özelliklere ulaşılmıştır. Bu özellikler taksonomi ile ağaç diyagramına yerleştirilerek araştırma modeli oluşturulmuştur. Çalışma sonuçları, küresel doğan girişimcinin proaktiflik, risk alma ve yenilikçilik kavramlarından oluşan GY boyutları ile ilişkilendirilen ortak ve farklı özelliklerini ortaya çıkarmıştır. Girişimcinin genel özellikleri her bir GY boyutu altında iki grupta toplanmıştır. Birinci grup KDİ'lerin GY'ne pozitif etki etmektedir. İkinci grup, KDİ'lerin GY'ne negatif etki etmektedir. Born global firms, a common subject of both international trade and international entrepreneurship, internationalize quickly and with acceleration. The researches about the BG firms emphasize that; industries, globalization, networks and entrepreneurs affect the BG firms. Entrepreneurs are more important than the other factors, because of being decision maker and the starter of internationalization. BG firms internationalize faster through entrepreneurial orientation (EO) that owned by the entrepreneur. The BG entrepreneur having three factors ofn EO, carries the BG firm one step ahead in the competition. Thus, in this study, the entrepreneurial orientaion (EO) dimensions and entrepreneur characteristics that affect the internationalization of BGs are investigated. Qualitative research is applied on 6 BG firms. The data gathered from the participants while face to face interviews and are analyzed by coding. The research method is created by replacing these properties into tree diagram through taxonomy. Study results discovered BG entrepreneur's common and different characteristics related to the EO dimensions, proactiveness, risk taking, and innovativeness. Entrepreneur's general characteristics are gathered into two groups for each of the EO dimensions. The first group affects the EO of BGs positively, and the second group affects negatively.