Internatıonalızatıon Of Turkısh Soap Operas: A Qualıtatıve Analysıs On Turkısh Soap Opera Exporters
Özet
Turkish soap operas have scored great success both in the home country and also in Middle East and Balkan countries since 2000. Through these achievements, Turkish soap operas were exported over the value of 300 million dollars. Also soap operas were broadcasted more than 150 countries. Turkey, as being soap opera importer previously, evaluated these numbers as a great success. The success of Turkish series exports attracts the attention of academicians as well as series producers and exporters. Thus, in this article it is aimed to explain the reasons of the success of Turkish soap opera internationalization. Qualitative research is done on five firms exporting Turkish soap operas. According to the results of the study, the most important reasons of successful internationalization of Turkish soap operas are the cosmopolitan Turkish culture and the high quality of Turkish soap operas. However, the possibility of carrying this opportunity upwards was also achieved through proactive distribution. Proactive distribution has been realized as a result of marketing activities of distributors with high effort. Türk dizileri 2000 yılından bu yana Orta Doğu ve Balkanlar'da büyük başarılar elde etmiştir. Bu başarılar sayesinde 300 milyon $'lık ihracat değeri ve 150'den fazla ülkeye dizi ihraç etme fırsatı yakalanmıştır. Geçmişinde dizi ithalatçısı olan Türkiye için bu rakamlar büyük başarı olarak kabul edilmektedir. Türk dizilerinin ihracatından elde edilen başarı dizi üreticileri ve ihracatçılarının yanı sıra akademisyenlerin de ilgisini çekmektedir. Bu nedenle, bu makalede Türk dizilerinin uluslararasılaşma nedenleri araştırılmıştır. Beş dizi ihracatçısı ile görüşülerek kalitatif çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre Türk dizisinin ihraç edildiği ülkelerde kendisine yer bulmasının en önemli nedenleri kozmopolit Türk kültürü ve Türk dizilerinin yüksek kalitede olmasıdır. Bununla birlikte bu fırsatı yukarılara taşıma imkanı da proaktif dağıtım sayesinde yakalanmıştır. Proaktif dağıtım dağıtımcıların yüksek çaba ile yaptıkları pazarlama faaliyetleri sonucunda gerçekleşmiştir.
Kaynak
Beykoz Akademi DergisiCilt
7Sayı
2Bağlantı
https://doi.org/10.14514/BYK.m.26515393.2019.7/2.31-49https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpVME56VTNOdz09
https://hdl.handle.net/20.500.12879/24